آسیبشناسی اجتماعی
علی پاکیزه؛ صادق حکمتیان فرد؛ سارا خیراندیش
چکیده
تحقیق حاضر به منظور بررسی نقش پیشگیرانه تعالی شخصیت و ابعاد آن، و همچنین مهارت تنظیم هیجانی در مقابل افکار خودکشی در دانشجویان اجرا گردید. مطالعهی حاضر در قالب یک طرح همبستگی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. اعضای نمونه ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور بررسی نقش پیشگیرانه تعالی شخصیت و ابعاد آن، و همچنین مهارت تنظیم هیجانی در مقابل افکار خودکشی در دانشجویان اجرا گردید. مطالعهی حاضر در قالب یک طرح همبستگی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. اعضای نمونه شامل 200 نفر دانشجو (81 پسر 119 دختر) میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاسهای استفاده شده تحقیق شامل پرسشنامهی تعالی شخصیت پاکیزه، پرسشنامه دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر و پرسشنامه خودکشی بک بود. دادهها با استفاده از تحلیل آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه تحلیل آماری نشان داد که تعالی شخصیت پیش بینی کننده معکوس افکار خودکشی است و مشکلات تنظیم هیجانی پیش بینی کننده مستقیم افکار خودکشی در دانشجویان میباشند. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که ابعاد تعالی شخصیت مانند تجربههای روحانی و نظم و انضباط شخصی، قویترین پیش بینهای معکوس افکار خودکشی و راهبردهایی مانند عدم پذیرش هیجان و عدم آگاهی هیجانی، قویترین پیش بینهای مستقیم افکارخودکشی در دانشجویان میباشند. با توجه به نقش پیشگیرانهی ابعاد تعالی شخصیت و نقش تسهیلگر مشکلات تنظیم هیجان در گرایش به خودکشی دانشجویان، اجرای برنامههای آموزشی در جهت ارتقاء تعالی شخصیت دانشجویان و آموزش مهارتهایی به منظور به کارگیری راهبردههای سازگارانه تنظیم هیجان و برطرف نمودن مشکلات تنظیم هیجانی، میتواند نقش موثری در کاهش آسیبهای روانی و جسمی و پیامدهای ناگوار خودکشی در فضای دانشگاه داشته باشند